٨/١٥/٢٠٠٧

عزيزتي الفتاه كيف تقين نفسك خطر التحرش .

لأ لأ لأ متفتكروش ان الموضوع للكبار فقط و لا حاجة لا الموضوع مناسب لكل الاعمار بشرط عدم وجود فئة واحدة من ضمن القراء ،الفئة دي اكيد هتعرفوها من خلال التدوينة و بالمناسبة فكرة التدوينة بتاعة النهاردة موجودة في دماغي من وقت احداث 25 مايو 2005 ثم تبلورت بعد احداث وسط البلد .
الفكرة دي هي خلاصة بتاع شهر كانت كل القنوات بتتكلم عن ظاهرة ازدياد معدل التحرش بالفتيات و النساء من كل الاعمار و كان التركيز الاساسي هو كيف تتصرف المرأة او الفتاة لو حاجة زي دي حصلت لا قدر الله ، و رغم اني عندي كلام كتير يقال في هذا الموضوع الا اني سأكتفي بنقطة صغيرة عبارة عن بنبونايه اقدمها لكل فتاة .
عزيزتي الفتاة المصرية :
لو تصادف ان انتي اثناء سيرك في الشارع لاحظتي ان فيه حد بيحاول يتحرش بيكي او متابعك او حد شكله مريب و بيتابعك بطريقة مش طبيعية فاول و اكثر الحلول امانا انك تدوري علي اقرب عربية بوليس متوقفة و ما شاء الله ما اكترهم في الشوارع و تقولي لعمو الضابط الرخم غالبا و المتغطرس في اغلب الاحوال ان فيه حدبيحاول يتحرش بيكي مع رسم علامات الرعب و الفزع علي ملامحك ده لو ما كنتيش مرعوبة كفاية علشان يتحرك و صدقيني يا عزيزتي ففي اغلب الاحوال سيخاف المتحرش و يمشي ده لو ما كبرتش في دماغ الضابط و قرر (يعلق ) المتحرش .
ايه ده معني كده ان عمو الضابط اللي واقف في الشارع ممكن يكون و الله اعلم سببا في ردع المتحرش او القبض عليه ؟ طبعا لكن الا في حالة واحدة الا وهي انك عزيزتي الفتاه تكوني من البنات اياهم بتوع المظاهرات و تسقط الحكومة و كفاية و الكلام الوحش ده و ساعتها يا حلوة ولا حد هيعبرك بل ممكن تشوفي في الشارع او قسم البوليس مالا ترينه في الشارع و يا سلام بقي عزيزتي الفتاه لو انتي من البنات الخطرين اللي متعودين يعملوا اعتصامات في نقابة الصحفيين ، يبقي تقولي علي نفسك يا رحمن يا رحيم .
يعني من الاخر كده و الخلاصة عزيزتي الفتاه انا عايزة اوصل ان من اهم طرق الوقاية من التحرش و خاصة في اوقات المظاهرات و الاستفتاءات و تمديد قانون الطوارئ و الاعتصامات و خلافة انك تكوني بعيدة بمسافة لا تقل عن 20 كيلو متر عن المنطقة بتاعة الناس المعارضين الوحشين علشان متتعرضيش لتحرش في الشارع او في ضيافة احمد باشا لاظوغلي سيان .
طيب اقول لكم حاجة حلوة قوي :
فاكرين ضابط شرطة شاب كان علي وش جواز استشهد و هو بينقذ فتاة من الاغتصاب و مات و البنت رجعت سليمة و الحمد لله و يرحم الله الضابط الشهم ، طيب لما الحكاية هي ان الناس دول الضباط يعني و بتوع البوليس هم اللي بيحمونا و لو حصل لنا حاجه في الشارع دول اول ناس نستغيث بيهم ؟
ايه اللي وصلنا لمرحلة الضباط اللي بيتحرشوا و بيغتصبوا الستات و الرجالة كمان في اقسام البوليس ؟ ليه وصلنا لمرحلة ان الضباط مش بس بيقتحموا البيوت بالليل لا كمان بيرموا الناس من البلكونات . معلش اصلي هتجنن خلاص كل ما ابص في المصري اليوم او الدستور او الفجر او صوت الامة اكتشف حالات تعذيب و قتل جديدة و خاصة في الشهر الاخير .
اعزائي ضباط الشرطة و المرور و امن الدولة :
انا مش بكرهكم حتي لو انتم ما حبتوناش احنا يعني الشعب اللي ماشي جنب الحيط او اللي ماشي في المظاهرات و مش هكرهكم حتي لو حبستوني و عذبتوني ، عارفين ليه ؟ عشان ده مش وضع طبيعي و ان الوضع الطبيعي ان احنا ننام في امان بالليل و نمشي بأمان في النهار مش نسهر بالليل نقول مين اللي عليه الدور و من الدور الكام .
اعزائي ضباط الشرطي حاميي حمي الوطن :
اتمني ان اري ضباط الشرطة اللي قلبوا القاهرة كلها يدوروا علي بنت صغيرة اخدت دوا غلط لابوها علشان ينقذوا الاب و علشان ينقذوه عملوا اعلان في الاذاعة و اتمني اني اعيش و اشوف ضباط البوليس اللي ماتوا و هم بيدافعوا عن قسم بوليس الاسماعيلية و مات منهم اللي مات و اتصاب اللي اتصاب و كسبوا احترام عدوهم اللي ضربهم بالمدافع و بعد كده ضرب لهم التحية العسكرية.
بس عشان كل ده يحصل لازم يبقي عندنا وزير داخلية اسمه فؤاد سراج الدين .
صح و لا غلط .؟؟؟؟؟؟

هناك ٤ تعليقات:

غير معرف يقول...

موضوع جميل وجرئ
بس على فكرة حكاية ان البنت تروح تستغيث بضابط لو حد دايقها اوعوا حد يعملها لان ممكن ضابط الشرطة.... ولا بلاش انتوا عارفين الباقى

غير معرف يقول...

بتحلمى يا سارة ....احسن حل ان البنت تروح لاى محل تقف فيه اضمنلها من انها تروح تقول للبوليس ....
انتى خيالية قوى على فكرة ....) مش هكرهكم حتي لو حبستوني و عذبتوني ، عارفين ليه ؟ عشان ده مش وضع طبيعي(

هتكرههيهم بمجرد ان واحد منهم يشتمك او يشتم باباكى او ماماتك وعلى فكرة ده الطبيعى بتاعهم ولسانهم خد على كده خلاص

اما بالنسبة للمظاهرات فطبعا ليكى حق الاحسن ان البنت ماتشاركش فيها .....ولا الولد كمان لان بيبقى فى حرامية فى النص ...

سلام عليكم

ساره احمد فؤاد يقول...

علي فكرة يا جماعة انا مبسوطة من انكم متابعين و مبسوطة اكتر انكم عبرتوني و واضح اني من غير قصد رفعتلكم الضغط انا اسفه جدا .
كنت هاكون قمة في السعادة لو عرفت انتم مين و ياريت لو مفيهاش غلاثة تسيبولي اي حاجة تدل علي شخصيتكم حتي لو فزورة . بس انا خايفة لا تكونوا بالفعل كتبتم الاسم لكن عبقريتي جعلتني مش عارفة اقراه .
بالمناسبة انا مش هأكره ضباط الشرطة لحد اول واحد يضربني بالقلم او يشد دراعي بس و ده اخر مقاومتي .و بلاش تقولوا عليا جبانة ممكن خيالية او عندي امل في الافضل
سعدت جدا بمشاركتكم

غير معرف يقول...

سارة
المدونة ظريفة جدا
بس الهمة بقى عشان ادراجاتك تزيد شوية
وحشانى جدا
ونتقابل قريب
ميادة مدحت
بنت عمك
مدونة
مذكرات مواطنة مصرية
على مكتوب
تعالوا زورونا