٩/٢٨/٢٠٠٧

مع الحسين .


" كنت في كربلاء ...

قال لي الشيخ : ان الحسين

مات من اجل جرعة ماء "

عندما قرأت هذه الكلمات التي كتبها الشاعر العبقري امل دنقل في قصيدة :( من اوراق ابو نواس ) اول ما شعرت به هو الذل ! فعندما يموت حفيد رسول الله صلي الله عليه وسلم من اجل جرعة ماء - حتي لو حدث ذلك في قصيدة - فذلك عار علينا جميعا كمسلمين .
لكن لو تحدثنا عن عارنا كمسلمين ، فاعتقد انه سيتجاوز كثيرا موت الحسين من اجل جرعة ماء .



"و تساءلت كيف السيوف استباحت بني الاكرمين ........

فأجاب الذي بصرته السماء .......

انه الذهب المتلألئ في كل عين "

صدقت ايها الشاعر ، فالذهب المتلالئ في كل عين جعل الخليفة ( المسلم ) يزيد بن معاوية بن ابي سفيان يطلق جيوشه علي الامام الحسين حفيد الرسول صلي الله عليه و سلم و ابن الامام علي بن ابي طالب و ابن السيدة فاطمة الزهراء ابنة الرسول ، و ليت الامر يتوقف علي القتل بل يتعدي ذلك للتمثيل بجثة الامام كي يكون عبره لمن يعتبر .
و نلاحظ اعزائي المشاهدين ان الخليفة السابق معاوية بن ابي سفيان ( سيدنا معاوية ) كان ، قد قتل الامام الحسن بالسم وقت ان كان خليفة و ذلك كي لا يظهر من المسلمين من يقول ان الحسن هو الاحق بالخلافة ، رغم ان الحسن كان قد تنازل عن الخلافة لمعاوية بن ابي سفيان ، يعني الحسن كان مش عايزها لكن هذا ما تفعلة السياسة .
و من غير رخامة ، اكيد فيه ناس كتير تعرف ان اول ناس اقنعوا الحسين بالثورة و في نفس الوقت اول ناس تخلوا عنه هم الاعزاء الاحباء اهل العراق الشقيق ، يعني اللي باعوا الحسين و ابو الحسين اكيد اكيد اكيد يبيعوا صدام حسين و ابو مصعب الزرقاوي و لو قعد بوش في العراق اكيد برضه هيبيعوه .
" ان تكن كلمات الحسين ....
و سيوف الحسين ......
و جلال الحسين ......
سقطت دون ان تنقذ الحق من ذهب الامراء ...
افتقدر ان تنقذ الحق ثرثرة الشعراء ؟؟؟؟"
يعني من الاخر كده مفيش فايدة يا صفية ، و غطيني و صوتي !!!!! الراجل جاب الحكاية من الاخر ، اذا كان الحسين بكل جلاله و نسبه الشريف اندبح و سقط تحت نصال السيوف و سنابك الخيول ، فايه اللي يخلي لكلامنا قيمة او لازمة او اهمية ؟ طيب و اللي يتكلم يا حلوين ؟ اعرف شوية ناس صدقوا نفسهم و اتكلموا و اعتقد ان انتم ممكن تكونوا عارفين النتيجة ايه .
و ده بيقودنا لفكرة عبثية تانيه : ياتري ده قدر مين بالضبط : قدرنا نموت الحسين و نقعد نعيط عليه و لا قدر الحسين انه يحارب لوحده و يتقتل من غير ما حد يساعده او يسانده ؟
كنت في كربلاء .....
و ياريتني ما كنت في كربلاء
يا ريتني ماكنت في كربلاء علشان ماشوفش الحق بيتوزن مع الدهب و كفة الذهب بترجح .
يا ريتني ماكنت في كربلاء علشان ما اشوفش الشرف و الحق بيضيع ، جايز لو ما كنتش شوفت كان بقي عندي امل في الحياه ، لكن مين يقدر يرجع الزمن ؟؟؟
و اخيرا و ليس اخرا : فزورة 15 رمضان :
عزيزي المواطن :
تخيل انك بتشتغل في مصنع و بتأخد في الشهر 200 جنيه بحالهم ، و حضرتك متجوز و عندك عيال و عايز تاكل و تودي العيال المدرسة و تديهم دروس او حتي مجموعات تقوية ، و كمان تدفع فواتير مياه و كهرباء و تليفون ، و بعد كل ده المصنع اللي انت بتشتغل فيه ياريته بيخسر ، لا ده بيكسب و بيكسب كويس قوي كمان و الادارة مش موافقة توزع الارباح و بتقول ان المصنع بيخسر ، علما ان مرتب مدير المصنع بيعمل شئ و شويات في الشهر . ماذا تفعل عزيزي المواطن لو ما عملتش اضراب انت و الكام 27000 عامل اللي شغالين معاك و بيعيشوا نفس الظروف ؟؟؟؟؟؟
ترسل الاجابات يوم 17 رمضان الي وزارة الاستثمار و الي جريدة الاهرام و الاخبار و الجمهورية و المصري اليوم و الدستور و الوفد و بلاش الغد علشان محدش يقول اني قلتلكم علي حاجه ،و لو حل الفزورة ما ظهرش يوم 20 رمضان ممكن تاخدوا الطريق الاسهل و تبعتوا لربنا في ليلة القدر و ده يكون احسن .
حل الفزورة في التدوينة الجاية ،
و نلتقي بعد الفاصل .

ليست هناك تعليقات: