٩/٢٢/٢٠٠٧

ارني الله

في البداية كل سنه و حضراتكم طيبين بمناسبة شهر رمضان المبارك - و ياريت محدش يفهمني غلط علشان مبارك دي - رغم ان التهنئة بالشهر الكريم دي جت متأخرة شويتين ، بس خلينا في المهم اللي انا شخصيا شايفة انه مناسب جدا للايام الجميلة اللي احنا عايشينها دي .
بداية اعزائي المشاهدين احب اسألكم : انتم شايفين ان احنا في مصر نعرف ربنا باي شكل و من قريب او من بعيد ؟ كل واحد حر في اجابته و طبعا انا كمان عندي اجابتي اللي اتمني انها ما تكونش صادمة ليكم في الايام المفترجة دي ، و هي اننا يا مصريين شعب ما يعرفش ربنا !!!!!!!!
ايه ، اتصدمتم ؟ طيب بلاش قلة ادب ، معظمنا ميعرفش ربنا ، ايه كده كويس ؟؟؟
طيب قبل ما تزعلوا مني و تحلفوا ما تعرفوني تاني استنوا شوية اقول لكم ايه : كل الناس بتصوم و بتصلي و بتتكلم في ربنا ، بس مين في دول بيراعي ربنا في تصرفاته او شغله او معاملاته مع اللي حواليه من اول البني ادمين لحد القطط و الكلاب اللي الناس بتدخل فيهم الجنة والنار ؟
هتقولوا ان اللي انا شفتهم دول قله من التفاح الفاسد ، لكم يا اصدقائي ابتسم في مرارة و اقول : ليه هو التفاح كله فسد فجأة؟ معلش اصل انا جبت اخري خلاص و برضه هقول لكم ليه .
عزيزتي الفتاه : كام مره ركبتي تاكسي او ميكروباص مع واحد مشغل قران و قعد يبص لك في المرايه ده لو ماحاولش يتحرش بيكي ؟
اعزائي المواطنين ، كام مره لاقيتم في حياتكم ناس بتتكلم عن ربنا و مش بتسيب المسجد و المصحف و اكتشفتم انهم في التعامل ، سوري و لامؤاخذة زبالة ؟
طيب كام مرة في رمضان ده شفتم ناس بتشتم بالدين و بتزق بعضها و بتتدافع لدرجة الموت في اتوبيس او ميكروباص؟ كام بنت اتشتمت و اتزقت و ملاقتش راجل يقف يتكلم عن حقها اللي ضاع من غير ما يقدم مساعدة حتي ؟ كام دكتور موت مريض و لا كام
موظف خد رشوة و لا كام ضابط عذب بني ادم ملوش ذنب ؟
و بعد كده وده اللي مجنني تلاقي حبايبكم اللي انتم عارفينهم بيتكلموا عناهمية ارتداء النقاب و عدم مصافحة النصاري و اضطهاد السافرات - اللي زيي كده - لحد ماربنا يهديهم . لا و اللطيف في الموضوع ان كل مانتكلم اكتر في الدين الناس يبقي ماعندهاش دين و كأن مقولة العظيم برنارد شو تتحقق و هي ان كل واحد بيتكلم في اللي ناقصه واحنا ناقصين دين علشان كده عمالين نتكلم فيه .الازمة اصبحت اننا حولنا الدين لشوية مظاهر فقط - و انا لا انكر علي اهمية المظاهر الواضحة للعيان - لكني اقول اننا اصبحنا نؤدي طقوس بلا روح يعني بنصلي طقوس و بنصوم طقوس و بنتحجب طقوس و بنحج طقوس لكن فتش علي القلي تلاقيه مخوخ ، و الجميل في الموضوع ان حبايبك يقولوا ان المظهر يقود الي الجوهر ، يا حلاوة يا ولاد ! ده كده يبقي السعوديين و العياذ بالله هم اكثر
اهل الارض تدين .
انا لا انكر باي شكل اني شفت ناس تعز الاسلام بجد مش بهزار و من بره زي من جوه ، و اكتر منهم شفت اللي من بره هلا هلا و من جوه يعلم الله و انا لا اعمم لكن الفت النظر لشئ اصبح سائدا بنسبة 99% بس ، و انا لست متشائمة لكني اريد حلا و انا بأدعي اني حريصة علي صورة الاسلام واكثر من تجار الدين اللي احالوا حياتنا جحيم .
ممكن ناس فيكم تقول ان الفقر و الاستبداد و كذا مليون سبب يوصلونا للمرحلة دي ، بس مفيش حاجة تبرر اننا نخلي الدين لبانة في افواهنا و نبقي احط من كفار قريش . طيب تعرفوا حاجه حلوة قوي : ان خالد بن الوليد و عمر بن الخطاب كانوا كرماء و بينصروا المظلوم قبل ما يعتنقوا الاسلام ، يعني و هم كفار او مشركين يعني ! حلوة صح ، احنا بقي فين من الناس دي و هم كفار لاننا مش هنقدر عليهم بعد اعتناقهم للاسلام .
و في رمضان و ياعيني علي رمضان : الصلاة و التراويح علي عينهم و المصحف في كل الايادي ، و الشوارع مليانة زبالة و الناس بتزق بعضها في المواصلات ده غير انعدام التكافل الاجتماعي ، طيب الصلاة مهمة و الصوم مهم و القران مهم جدا بس ايه فايدة كل ده من غير السلوك ؟ و الناس اللي بتقرا القرأن بتدقق في اللي هي بتقرأه؟ علي ضمانتي ما بيحصلش الا بنسبة 5 % علي الاكثر ما هو لو كل واحد ماسك مصحف في ايده فهم اللي بيقراه نص فهم ماكنش ده بقي حالنا باي شكل .
و بعد كل ده ييجي تجار الدين و انا شخصيا نفسي اعمل فيهم زي ما عمل اتاتورك في المتشددين و الاصوليين في تركيا ، و كلامي ده لا يمنع وجود علماء دين قمة في الاحترام بجد الواحد يقعد بين ايديهم لنهاية الدهر ياخد من علمهم و علمهم مايخلصش بس للاسف دايما الناس المحترمة صوتها واطي .
المهم بقي انهي التدوينة دي بأعتراف خطير علشان بس تعرفوا انا بعزكم قد ايه : و انا صغيرة بس مش قوي يعني و انا في الصف الاول الاعدادي لما جاء رمضان لقيت كل صحابي لبنات الحلوين اول يوم في رمضان لابسين حجاب ! طيب ليه يا جماعة ؟ علشان حرام انك تصومي من غير حجاب ! ما علينا ، المهم انهم سألوني : ايه ده انتي مش هتلبسي حجاب ؟ قلتلهم لا لان مش كويس انكم تلبسوه في رمضان و تقلعوه بعد رمضان ، و المهم لقيتهم وجههم راح الوان و اتهموني بالكفر و قلة الادب و تكرر الامر في الصف الثاني الاعدادي و الجديد في الموضوع بقي ان ناس منهم قالولي : هو بمزاج اهلك ؟! و قالةلي انتي فاكرة نفسك ايه و انتي غلطانة و قليلة الادب و مش مؤمنة و مبتعرفيش ربنا !!!!!! علما ان البنات دول كانوا بلا ادني مبالغة او انتقام من حثالة المدرسة : مشاغبات قمة في السفالة مع المدرسين و سلوك مش محترم بره و جوه المدرسة من الاعدادي ، المهم انا يومها قلت لنفسي : منين بيتكلموا عن الحجاب و ربنا و منين بيعملوا كدهو بأي حق يرموني بميت حجر و هم كلهم خطايا . و من يومها اتخذت قرار ني معملش غير اللي انا مقتنعة بيه بعقلي اللي خلقهولي ربنا لان ربنا هو العقل مش السطحية و الغباء ، حتي لو عقلي و اقتناعي ده وصلني لشرب القهوة في محكمة تفتيش او عند احمد باشا لاظوغلي .
كفاية بقي اعترافات النهارده
و رمضان كريم .

هناك تعليقان (٢):

بنت مصرية يقول...

سلام عليكم
ايز كياسارة
وحشنى لماضتك دى
انا معاكى اننا شعب متدين بالاسم
ومبنعملش حاجة بدينا ده
غير اننا بقول يارب وبس
بس الاخلاق والادب والذوق اتعدم من قلبوينا
انا عارفة انى مينفعش اعمم قوى كده
بس معظمنا كده
وده الى مودينا فى داهية

غير معرف يقول...

هاى ياسارة

ياه ياسارة كل دى كمية من الألم والزهق والمرارة جواكى.رغم انك والله يعنى مايبنش عليكى!!المهم يابنتى عجبتنى اوى حكاية ان كل الناس المحترمة صوتها واطى ده بالضرورة حددلى بالظبط طبيعة شيوخ قناة"تررم"وقناة "تررم"اللى دايما صوتهم بيعلى سواء بسبب او من غير سبب!!وبالنسبة للى بيمارسوا ضدك الأرهاب الفكرى بمختلف صوره سواء حبايب او نصايب فأنا احب اقولك ان ثقافة السفالة فى المجتمع المصرى معادتش موجهة تجاه الغير محجبات فقط واللى ارفض تسميتك ليهم بالسافرات وانما هى موجهة لكل انثى فى المجتمع المريض اللى بيدعى الاسلام وهوا من كتر الجاهلية اللى هوا عايش فيها ممكن يصدرها وبالفعل بيحصل!!انت محتاجة انك تكافحى عشان تضمنى لنفسك الحد الادنى من الادمية فى بلدنا دى.
وبالنسبة لوجهة نظرك فى كيفية التعامل مع الاصوليين واللى نفذها اتتاتورك اعتقد ان دى طريقه عنيفة شوية لأن الفكر ياأنسة سارة يواجه بالفكر النقيض. العنف هوا الطريق للمزيد من العنف ودول ياعزيزتى شغلتهم العنف فى الأساس
بانتظار ابداعاتك
ديانا يوسف